Oldal kiválasztása

... a nyelvtanuló applikációk 5 hátránya

A legtöbb mobilapplikácó gyakran azt ígéri, hogy napi pár perces tanulással viszonylag rövid idő alatt tanít meg egy idegennyelvre. De ez valóban így van? Saját tapasztalatom alapján kételkedem benne, de nézzük az indokaimat…

Nagyon sokféle appot kipróbáltam, úgy vélem, hogy még eléggé sokat kell fejlődniük a nyelvtanító alkalmazásoknak a hatékony tanuláshoz.

Manapság már rengeteg applikáció a rendelkezésre áll, hogy rugalmasan, bárhol tudjunk nyelvet tanulni. Nem árt azonban tudni, hogy a passzív nyelvtanítós applikációkkal, legyen ingyenes vagy fizetős, nehéz jól elsajátítani egy nyelvet. Ezek a leckék sohasem személyre szabottak, sokkal inkább a tananyagfejlesztő tapasztalataira támaszkodnak. Legyen bármilyen jószándékú a (tanananyag) fejlesztő szakember, nem tudja, honnan is tudná, hogy aki felhasználja, milyen szinten áll az adott nyelven, mi az, amit rosszul tanul(t) meg, nincs közben javítási lehetőség, mert az alkalmazások egyelőre adatbázisból dolgozik. Így fordulhat elő, hogy hibásnak tekint mondjuk egy nagy kezdőbetűt, holott abban a feladatban éppen nem fontos, hogy nagybetű vagy kisbetű, vagy pont fordítva, az adott nyelv egyik fontos nyelvtani szabálya, hogy minden főnevet nagy kezdőbetűvel ír. A kiejtést adott hangmintához hasonlítja, pedig mindenkinek van akcentusa, még a saját anyanyelvén is. Szeretem, ha a tanítványaim minél pontosabban ejtik ki a szavakat, de ha ez a párbeszéd esetén a megértést nem befolyásolja, nem tartom tragikusnak. A legtöbb szóbeli nyelvvizsgán ezért a kiejtésre helyezik a legkevesebb hangsúlyt. 

1. A mobilapplikációk kevés vagy semennyi visszajelzést sem adnak

Egy-egy kontakt óránál, de akár még az online részvételnél is, fontos a metakommunikáció, amikor a tanár látja a tanuló füzetét (mit és hogyan ír le), reagálni tud a mimikájára, látszik a gondolkodás, a mosoly, a sikerélmény, de a küzdelem is a tanuló szemében és egy jó tanár ezeket észre is veszi és adekvát módon kezeli. Az applikáció erre nem, vagy csak korlátozottan képes. Példaként említeném, amikor a szótanulásra helyezi az applikáció a hangsúlyt és az adott mondat fordítását értékeli, egy tökéletes fordítást is elutasíthat, hiszen nem az van az adatbázisában. Vagy akár el is fogadhatja, de nincs kivel megbeszélni hogy milyen egyéb lehetőségek vannak adott mondat fordítására, illetve a nüansznyi, de fontos udvariassági mögöttes jelentésekre. 

 2. Csalóka sikerélményt biztosítanak

A sikerélmény a nyelvtanulás egyik legfontosabb motivációs faktora. Az applikációk kicsi, egyszerű “adagokra” osztják a nyelvtanulást, amelyet könnyű “emészteni”. Elsődleges céljuk, hogy ezeket az egyszerű, kicsi adagokat gyorsan és helyesen sajátítsd el, ami, valljuk be, nagyon gyors haladást tesz lehetővé. Így aztán előfordulhat, hogy maximum pontszámot érsz el a szókártyás teszten, de egyedül már képtelen vagy összeállítani egy bonyolultabb mondatot.

3. Személytelenek és nem adnak megfelelő magyarázatot

Már fentebb írtam, hogy hiányzik belőlük az a személyesség, amely a metakommunikációra adott válaszokat jellemzi egy-egy kontaktóra esetén. A legtöbb esetben az applikácók az úgy nevezett gamifikációra, azaz a játékos tanulásra építenek. Amint elkezdesz “játszani” egy nyelvtanulós applikációval, a cél ne elsősorban a nyelvtanulás lesz, hanem megnyerni a játékot. A nyelvtanulás mindig aktív tevékenység, szükség van arra, hogy másokkal beszél(get)ni lehessen és ebből tanulni. Ha egy applikációnál elakad valaki, magának kell megtalálnia a megoldást, amely nem mindig sikerül, vagy nem jó megoldást talál, így ez komoly frusztrációt is okozhat. Sok esetben nincs kivel megbeszélni az adott problémát, legfeljebb egy chatbottal. 

Még a legtutibb applikáció sem adaptálódik az egyes tanulói igényekre, amelyek a magánórákon szinte fel sem merülnek. Az applikáció meg előre az általa diktált ütemben, míg a magánórán a haladási tervet közösen készítitek el a tanárral.

4. Rengeteg önfegyelmet és önkontrollt kívánnak meg

A szabadság és a rugalmasság nagy előnyük az applikációknak, de pont ez a két előny csak akkor működik hatékonyan, ha a felhasználója magasfokú önfegyelemmel és önkontrollal rendelkezik. Önkontroll, megfelelő időbeosztás és felelősségtudat nélkül még a legegyszerűbb nyelvet is borzasztó nehéz elsajátítani. Ha nincs megfelelő időbeosztás, az emberek többsége ellustul és elkezdődik a kifogáskeresés.

A nyelvtanulás talán elsőszámú buktatója az önfegyelem hiánya. Míg egy tanárral lebeszélt és fizetős óra van a naptárban, egy applikáció megvásárlásával ez a külső kényszer eltűnik, sok esetben még akkor is, ha a nyelvtanulási rutint beépíted a naptáradba. A nyelvtanulás és a sportolás között sok a hasonlóság: ha nem kell edzésre, edzőhöz menned, hamarabb fogsz leülni a Netflix elé, semmint, hogy megnyisd a nyelvtanulós appodat, vagy elindulj futni.

5. Nem segítik elő a gördülékeny, folyékony nyelvtudást.

A legtöbb applikáció szerint elegendő az alkalmazás napi 10-30 perc használata, hogy profi nyelvhasználóvá válj, ám ez nem így van. Ezek az alkalmazások kiváló kiegészítői a kezdő, vezetett nyelvtanulásnak, nagyszerűek az alapvető beszédfordulatok elsajátításához, megtanulhatók velük a minimális “turistás” nyelv. De ha már továbbtanulásról beszélünk, vagy egy jobb munka reményében szeretnénk nyelvet tanulni, ahhoz bizony ezek kevesek. Hiányoznak belőlük a kifinomult nyelvi fordulatok a nyelv azon finomhangolásai, amelyek elengedhetetlenek a választékos beszédhez.

Kérj bővebb információt!